fredag 2 december 2016

Konsthantverk i vintertid

Just nu pågår utställningen Midvinterfest som bäst i Uddevalla .  Lokalt producerad slöjd och konsthantverk är en bra julklapp. 
Själv använder jag alltid mitt eget garn som antingen är handspunnet eller växtfärgat i mina egna alster. Modellerna har jag skapat själv med olika inspiration. 

 Vintervantar med olika tema:till vänster vante med runstenstext ,  i mitten Vårkumlavanten med mönster inspirerat av lilje sten och åkrarna i det västgötska landskapet , den är tvåändsstickad liksom vanten till höger som heter Lappland . Det är växtfärgat ullgarn i samtliga.
På temat Gemenskap tänker jag mycket på de kvinnor runt Östersjön som stickar traditionella mönster. Ett har jag använt på små sjalar/Halskragar . "Storkens  bo"-ett gammalt mönster ur samlingen Haapsalu Rätik. 
 Fina knappar kommer från franska Mauve et Capucine . Finns på etsy.

Allt kommer ju inte med till denna utställning
Här är ett tröjprojekt där jag använder mjuk ull från spinneriet i Madängsholm.

Snörök - utsikt från mitt fönster på vinden där jag sitter och arbetar med texter.Text och textil.Spinna och skriva är en fin vintersysselsättning.!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar