måndag 27 mars 2017

Ull projekt

Ullprojekt med gamla svenska lantraser. 

Jag har under vintern fått fina kontakter med fårägare runt om i Sverige. Att ta vara på den svenska ullen är viktigt  och därför arbetar jag än mer intensivt med att samla ihop exempel på de olika rasernas ull.
Att bo i Gerum och ha en Textilverkstad gör ju att jag känner historiens vingslag....många frågetecken finns fortfarande när det gäller Gerumsmanteln. Därför spinner jag upp ull från de ursprungliga fårraserna och kommer under åren fram till det stora textiljubileet 2020 även provväva  dessa garner i kypertvävar. Experimentell arkeologi! 
Tack till Mette Bulow på gården Snarrarp  i Skåne
Hemsida:www.snarrtorpet.n.nu 
Tackan Smilla har bidragit till projektet.
Nyspunnet garn i Klövsjö ull från tackan Smilla...mycket glansigt och långa fibrer. Jag har spunnit direkt från tott.
Mer bilder kring ull projektet kommer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar