fredag 31 juli 2015

Textilresan fortsätter..om dräktprojekt på 90-talet och Gerumsdräkten

Dräktprojektet på Tidaholms museum 1993-94

Från Östra Gerums socken finns en sockendräkt bevarad i Nordiska museets arkiv. Den är från 1700-talets slut och har ett ålderdomligt utseende.Kjolen är av fårskinn med en röd yllelist nedtill,tröjan är av rött kypertvävt ylle och har lösa ärmar. Till detta finns en söt mössa i linne med de för trakten typiska broderade blommotiven.Ett löst stycke till mössan är av tyll med trädd spets.Jag var uppe i Stockholm och ritade av delarna och mätte upp och dokumenterade.Ett par fina ullstrumpor av växtfärgat garn tillhör också dräkten.Det var fotoförbud på museet och deras bilder vill de ha betalt för att publicera....så mina skisser och bilder får räcka så länge.Och några bilder där jag rekonstruerat ett kvinnoöde på 1700-talet-barnamörderskan Annika iförd en tovad variant av tröjan/livet från Gerumsdräkten.
Under 1993 hade vi ett dräktprojekt på Tidaholms museum-här är mina skisser och några uppmätningar till Gerumsdräkten.

Nu har jag skänkt allt mitt material till Falbygdens museum. Där kan du se både kvinno- och mandräktens dokumentation. Några folkdansare i området har låtit sy upp mansdräkten men eftersom det var fårskinnskjol i kvinnodräkten var det inte intressant för deras del.
Gerumsdräkten representerar ett folkligt dräktskick på Falbygden sent 1700-tal tidigt 1800. Den som finns på Nordiska museet samlades in av en kandidat Fredman och kommer från Askagården i Gerum. Ett par vackra brudhandskar kommer från samma gård.Jag har forskat en del kring hantverkstraditioner i dessa trakter och flera besök har det blivit i Tidaholms museums arkiv.  Ett tyg skänkt till museet av Hedvig André är min favorit. Garnet är delvis växtfärgat. Har troligen varit en s k klädning. Överdelen är sönderklippt men kjoltyget är intakt. Har gjort en ny vävanalys med garnförslag.
Står på kö i min projektlista! Men kanske blir vävt någon gång....

Kjoltyg från Hedvig André i Tidaholm,1800-tal.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar