torsdag 10 mars 2022

Fina ullvänner! Ull till kulturarvsgarn.

 Tack för fin ull! 

2017 började jag spinna ull från gamla svenska fårraser efter att ha spunnit mest finull och pälsull i många år. Ja när jag började spinna 1980/81 var det jättesvårt att få tag i råull.
Frågade mina grannar på Runmarö men deras ull var så dåligt klippt och fåren inte så välskötta heller...men genom en annons i tidningen LAND fick jag tag i Gotländsk pälsull. Numera är det så mycket lättare att botanisera bland olika ullsorter! Har spunnit mig igenom alla engelska tack vare kontakter jag fått på nätet. 
Här är ett kollage med bilder på några av de härliga fåren!
Stora bilden Klövsjöfår och tackan Smilla. Nere till vänster Helsingefår, Gråborg på Öland. Garnerna på bilden skickade jag till Öland. Spinn hälften få hälften...som jag berättat om tidigare. Mitten längst ner lilla Saga...nyklippt Åsenfår. 
Garn spunnet med ull från ursprungliga fårraser är kanske inte så kommersiellt gångbart...det är väldigt strävt och "kliar och sticks"...
Men det finns förstås undantag...längst ner till höger är Dala pälsfår vars ull har fått priser i Ull SM! Så jag är glad att jag fått spinna ull från Gosnos, Aldis m fl.
Glansigt och fint!
Nu börjar jag få slut på ull igen....
Uppskattningsvis har jag spunnit 30 kg garn nu ...blev väldigt mycket från Värmländska skogsfår efter 2018. Sedan har jag även spunnit Härjedalsull, Jämtlandsull och Svärdsjö och inte minst Gestrikeull! 
Ibland har jag blandat in något färgat ekologisk finull.
Ja det är dessa mina garner du har kunnat köpa på Nääs byggnadsvård i Floda och på Falbygdens museum bl a.
Nya laddningar är på gång!
Väl mött i vår och åter igen tack till er som köper mitt garn...ett kulturarvsgarn för finsmakaren! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar