söndag 14 augusti 2022

Vänervantar och augustitankar New yarns from my studio

 Nu börjar bilderna bli färdigmonterade till utställningen...exhibit work....

Ett collage av bilder till utställningen. 

 
En Vänervante i grovt handspunnet ullgarn...spunnet av toppullen från lammet Sigrid, ett Gästrikefår. I bakgrunden ett foto där jag sitter vid fyrplatsen längst ute på Hindens rev. En härlig sommardag att minnas!
 Är väl ganska så trött nu och hade behövt lite ledigt...men på grund av sjukdom i familjen blir det inga längre resor tyvärr. Så är ju livet ibland också. 
I helgen har vi kardat  upp mängder med ull bl a Åsenull och Värmland. Det mesta är naturgrått och svart...några kardflor har små stråk av ekologiskt färgad ull. Någon ull har jag växtfärgat. Blir vackert melerat när jag spinner.
På den nykardade ullen vilar en annan  Vänervante som jag syr på just nu...nålbunden i grovt handspunnet ullgarn av rasen Herdwick. Förr använde de kotagel blandat med ull i sina fiskarvantar. Livet var hårt vid Vänern....många fartyg och båtar förliste i stormar som snabbt blåste upp utan att folk hann sätta sig i säkerhet. Förlagan till dessa arbetsvantar kommer från Lurö. Kvarglömda i en fiskebod och återupptäckta många år senare av en Hemslöjdskonsulent. Roligt att sy dem!

Här nyspunnet entrådigt garn  av KRAV godkänt Gotland pälsull och ekologiskt syrafärgad  finull "Elin".... newly  handspun eco yarn with inspiration from medieval Saint Elin  
Klimatavtrycket på mitt garn är minimalt....och jag vet var ullen kommer ifrån! 






 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar