torsdag 1 december 2022

Nålbindning och jul på museet 4 december

 Nu har jag varit och lämnat lite slöjd till Falbygdens museum och på söndag är det Jul på museet. Om stickat är årets julklapp så finner du ett litet utbud där...

Annars satsar vi mycket på nålbindningen och kommer nästa år erbjuda mer nischade kurser för att popularisera Åslevantens stygn.

My Åslemittens in Falbygdens museum 
New needlebinded mittens made in ecofriendly pure wool . Next year we will offer classes in this redlisted craft. 
Jag tror inte vi är fler än fem personer runt Falbygden som syr Åslevantar och medelåldern ligger väl nu på 70+.😉
Därför ska vi nu satsa på att lära ut Åslestygnet på museet och nu sitter även vanten på rätt plats i basutställningen! Hurra!
I min vantutställning som visades i höstas fick besökarna lite mer info om nålbindningens historia som ju är väldigt lång!


Här är de gulliga fågelmuddarna som jag har med på Midvinterfest i Uddevalla! 
Handspunnet ullgarn och tovade små personliga fåglar. Konst eller slöjd eller något mitt emellan...

Hoppas de inte drunknar bland all övrig textil!

Väldigt många som stickar i år därför valde jag att enbart ha med nålbindningen. 
Jag har också större lust att arbeta med mina unika handspunna garner och att SKAPA utifrån egna idéer. 
Naturen är nog min största inspirationskälla. 
Och den ska vi vara rädd om. Och varandra. 


Om du har halkat in här på bloggen efter att ha köpt något av mig ...garn eller något annat blir jag glad. Tack!
Och jag önskar dig en fin vinter från min utsiktsplats vid Vänern där jag tankar frid och ro för att komma i stämning för skrivandet som nu stundar under vinterns bleka dagar. Ha det fint!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar