söndag 8 oktober 2023

Nygammalt stickmönster från Bohuslän A vintage Knitpattern from 1920s

Nu har jag stickat höstens första vante med inspiration från en gammal dito som jag såg i somras när vi besökte Dalen i Bohuslän. 

Mönstret fanns faktiskt med i den klassiska stickboken från 1923 som jag köpte på Skövde antikvariat för en del år sedan för 20 kr! Ett fynd.

Boken inleds med en lärokurs. Rätt fantastiskt känsla att bläddra i en hundra år gammal bok om stickning. Och där finns mönstret till vanten! 

Vanten från Jörlanda 

Jag har stickat min vante med supertunna stickor eller spetor som vi säger i Västsverige. The Jörlanda mitten knitted with superthin woolyarn and 2 mm needles (US 0) in traditional pattern. I found a description in the 1923 edition of Anna Peterson-Bergs knitbook. Mönsterstickning.
Här är mönstret!
Det ingår i bokens lärokurs där läsaren får lite olika tips om hur hen ska gå tillväga för att lyckas med sitt vantstickande. Sedan följer beskrivningar till olika sk landskapsvantar.  Många av mönstren återfinns i nutidens stickdesigners böcker. Återbruk eller stöld....tja ...allt verkar tillåtet numera.

Här är min vante stickad med krapprött ullgarn. Har inte hunnit tvätta vanten ännu . Ett så här tätt mönster måste du sticka med garnet hårt spänt. Annars blir vanten väldigt bred...I knitted really tight with 80 stitches pattern in the round.  I used plantdyed / madderdyed and natural graphite grey woolyarn from my stash. This was just a testknitting...More patterns from Western Sweden will be published here on my blog. Sadly this region is not so wellknown for it's knittraditions but there is a lot of hidden treasures in the museums archives...Det finns en hel del vackert stickat i Västsverige historiskt sett och i museers dolda vrår! Nu så....

Och här är boken! Fylld med fina små vantar från förrtidens Sverige! 1923! De kunde göra stickböcker då också. Utan Photoshop och dator. Heja!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar