lördag 10 april 2021

30 år med textilhistorisk verkstad! Jippi!

 Ja nu är det faktiskt 30 år sedan jag startade min textila verkstad i Gläntan Östra Gerum. 

Uppstarten blev en mycket inspirerande kurs på Bäckedals folkhögskola. Sedan har jag hela tiden arbetat med utgångspunkt från textilarkeologiska metoder. Jag har tagit fram kopior av olika redskap som sedan testats. Nu i vår arbetar jag med att göra ett litet häfte där t ex min magisteruppsats ingår...en studie över sländtrissor utifrån fynd i f d Skaraborg. Plus olika texter om kvinnohistoria....ja det gäller att få ihop det hela! Och att det går att lansera i en Corona fri tillvaro. Så svårt att planera!

Det finns väldigt mycket kvar att forska om när det gäller textilhistoria.Gör det ni som har det här intresset! Jag tror många föremål i museers samlingar behöver omtolkas särskilt  gäller det vävtyngder. Jag har sett många märkliga katalogisering på olika muséer i f d Skaraborg. Bennålar från stenåldern kan ju ha använts till nålbindning! Och nätfragment kanske behöver studeras närmre.  Tror det döljer sig många nålbundna saker i museernas dolda vrår....

När det gäller textilarkeologi verkar Danmark som  ett föregångsland .I Sverige måste det till större projekt annars är det inte möjligt att driva både forskning och textilarkeologisk prövning av resultaten. Tyvärr har jag gått in i väggen flera gånger under årens lopp för att det är så svårt att få gehör och stöd. Bara att beklaga att exempelvis Ekehagens forntidsby inte satsat på textilarkeologi. Vi började faktiskt bygga ett grophus där 1989 som skulle bli vävstuga...

Ett bildcollage eller smakprov på saker  som tillverkats i min verkstad. Handspunnet garn av gamla svenska fårraser, växtfärgning,vävning,nålbindning mm. Sedan har jag försökt ta fina bilder också!
Mycket jobb!
Så nu är det väl dags att summera detta ....och skriva mer !
Ha det gott! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar