söndag 14 mars 2010

Ett liv med textil och arkeologi i Gläntan

Hej och välkommen till min blogg om textilhanverk med rötter i forntiden.
Här kommer jag att berätta om mina aktuella projekt.Som det står i min presentation  spinner jag mycket garn både till forntidsdräkter/tyger och annat.En hängiven stickentusiast som gärna hittar på egna mönster. Nålbinder både traditionellt och med nytänkande. Varptyngd vävstol är min specialitet sedan 90-talet. 
Bilden är från åren som fornminnesinventerare...en vilopaus efter att ha vandrat runt i skogarna runt Gerumsberget. Fotografen är Maj Sandahl och i bakgrunden vilar kollegan och konstnären Ingmar Hedihn. Ingmar uppskattade särskilt fågellivet i skog och mark men var med rätta inte så förtjust i vad han kallade "de förbannade sprutbönderna ". Vi kallade vårt lilla inventeringsgäng för Konstnärerna....Och en konst att överleva har det varit! Att flytta till en liten by och en trakt med få arbetstillfällen för mig som arkeolog. Tja inte lätt!Därför har hantverket blivit något att glädjas åt och förstås min familj som alltid varit involverad i mina olika projekt. Tack för att ni finns! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar