onsdag 28 april 2010

Varpning av väv till Birka

Här varpar jag en väv i brickvävt band som skall till Birka i Mälaren och vävas där i sommar - en pläd till ett vikingahus skall det bli.
Det tog sju timmar totalt att varpa denna väv i 60 cm bredd med en längd på 4 meter.
Varpställningen är av samisk modell och under tiden jag varpade lyssnade jag på samiskt program på P 2! Undrar om det fortfarande finns kvinnor i samemiljö som väver på varptyngd vävstol eller om det har dött ut helt....
Ja sådant funderar jag på under arbetets gång.

Hör gärna av er med kommentarer!

2 kommentarer:

  1. Detta var spännande,jag är illustratör och speciellt intresserad av kvinnornas värld under vikingatid och medeltid.jag skal åka till Birka i sommar och är mycket intresserad av att se hur man vever och gör band.
    Ha en härlig dag

    SvaraRadera
  2. Hej, snart, snart hoppas jag sitta som du gör nu och varpa till en varptyngd väv, under tiden läser jag The warp-weighted loom, M Hoffmann och läser din blog.
    Hälsningar fran Rubielos, Spain

    SvaraRadera