tisdag 8 december 2015

Fyrskaftsvävar: Huldremose kvinnans dräkt

Huldremose vävarna.

Efter ett danskt fynd i Huldremose, som är samtida med Gerumsmanteln har jag hämtat förebilden till detta fyrskaftstyg- det blev en dräkt med kjol i växtfärgat 2-trådigt ullgarn och ett skinnliv.
Jag har också vävt ett tyg i samma teknik.
Från mossen - kjol o fårskinnsfäll/ det s.k. skinnslaget OCH den som är uppmärksam ser en liten figur i bilden!
Sedan är ju historien bakom dess fynd något som kanske har intresserad mig mest...att kvinnor offrats under forntidens kult....ja, det är en kvinnohistoria som berör mig .

Tankar om vävning: för mig har vävningen i varptyngd vävstol inneburit den största glädje. Att stå utomhus och lyssna till fågelsång och klirrande vävtyngder.
Under 2018 kommer jag att fortsätta arbetet med forntidens vävar ....nu med mer handspunnet garn av gamla svenska lantraser. Jag har fått fin kontakt med fårägare på olika håll i landet som hjälper mig med ull från Helsinge får, Gute, Åsenfår, Svärdsjö och Klövsjö får.
Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar