fredag 30 september 2016

Ull och fantasi

Svenska lantraser i min verkstad nu i höst....Gästrikeull,Dalafår ull och flera andra sorter.

I den färgrika hösten finns det mycket att inspireras av....eller som Alf Hambe sjunger i sin "Oktobervisa " : det är nu ett vårunder sker.....
Tack vare ullentusiaster i hela landet kan jag nu spinna ovanliga garner av Gästrikeull och flera andra raser. Ibland är det skönt att arbeta enbart med dessa ulltyper som är så ursprungliga. Jag är otroligt tacksam för att det finns ett spinneri i närheten, bara titta in där, insupa ångorna av nytvättad ull och njuta av färger ....Mer än hundra nyanser på de färgade kardfloren ! Fantastiskt!

Sländor som forskningsämne. 
Som en del av min forskning gick jag år 2000 igenom museernas samlingar av sländtrissor här i Skaraborg. Resultatet blev min masters uppsats i arkeologi och i samband med detta arbete nytillverkades sländor för egna experiment. 
Min frågeställning var om det gick att se om sländorna var avsedda att spinna ull eller lin med. Varje hushåll bör ha haft en hel uppsättning av olika sländor.
Västsvensk konservatorsatelje var mycket intresserade men min höga ambition föll ganska platt när jag presenterade detta på den arkeologiska institutionen. ...
Över huvud taget är det svårt att finna rätt forum för textilhistorisk forskning...blir lätt att hamna mellan många stolar här!!
Ett handspunnet garn i höstens färgskala tillsammans med textilredskap i min ateljé. 
Fantasigarn i merinoull och med lockar av Leicester och lite silke ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar