söndag 5 februari 2017

Underbara vantar från Lappland

Vantar från Norrbotten och Lappland-en kulturskatt. 

Just hemkommen från en fin utställningen på Bildkällan i Falköping. Mässofahta eller Marknadsvantar från Aittje i Jokkmokk. 
Erika Nordvall Falck visade och berättade hur hon samlat in vantar och hur mönstren kan tolkas.
Väldigt intressant att höra hur kvinnor och även män stickat dessa underbara färgstarka vantar och hur tradition förs vidare.
Jag kom ihåg på 80-talet när jag lånade boken Stickat från Norrbotten och satte igång att testa mig igenom de olika mönstren. Några av mina vantar har överlevt.
Senaste numret av Piecework handlar bland annat om Skaijte vanten.

Förra året stickade jag en vante med inspiration av min farmors mormors hembygd. Sara Lena Skott hette hon och var nybyggarhustru i Lappträsk. Växtfärgat ullgarn i färger som jag associerat till Hjortron på myren, vävda band och näbbskor.En näverkont och kaffe vid öppen eld.
Sara Lenas vante.

Utställningen pågår till 25 februari. Missa den inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar