tisdag 27 februari 2018

Färgstarkt med växtfärgning

Vantar och vävar i växtfärgat ullgarn 

Genom åren har jag vävt, stickat och virkat med växtfärgat ullgarn. 
För mig är naturens färger de vackraste. I min trädgård har jag en hel del färgväxter. Krapp, vejde,färgkulla,vau,renfana,kermesbär och gullris mm.
Klassiska nordiska mönster på vantar blir extra fint i växtfärgat ullgarn. Jag färgar även med mer exotiska växter som finns att köpa i torkad form.
Blå, gul och röd bresilja, kurkumin/gurkmeja gulspån och mycket annat fint. Det har blivit allt svårare att hitta dessa i Sverige, så att leta på Etsy är ett tips.
Vårkumlavanten fick jag inspiration till av en medeltida runsten vars blomslingor är vackert stiliserade. 
Den är tvåändsstickad förutom själva mudden. 
Att föra över mönster från helt andra sammanhang till stickning är roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar